Walek rozrzadu jest wykonany z metalu i jest zaprojektowany tak, aby caly czas sie obracal. Podczas obracania walek rozrzadu ma tak zwane krzywki, które z kolei popychaja popychacz, co z kolei powoduje otwarcie zaworów. Jednak dzieje sie to na rózne sposoby w róznych silnikach, na przyklad w starszych silnikach v8 podnosnik naciska na popychacz, co z kolei powoduje naciskanie wahacza na zawór, aby sie otworzyl. Na walku rozrzadu znajduje sie wentyl dla kazdego zaworu, który nalezy otworzyc. Kazdy wentyl wyglada inaczej, aby móc otwierac rózne zawory w róznym czasie. Walek rozrzadu równiez musi byc w idealnym stanie, aby móc otwierac zawory. Ma to kluczowe znaczenie dla maksymalnego wykorzystania potencjalu silnika. Dobry i mocny walek rozrzadu jest równie wazny jak inne czesci silnika. Gdzie znajduje sie walek rozrzadu? Walki rozrzadu sa rozmieszczone w rózny sposób w róznych silnikach i róznia sie liczba. Najczesciej w starszych silnikach widlastych jest jeden w srodku bloku pod glowica, natomiast w np. silniku 6-cylindrowym w glowicy moze byc 1-2 walki rozrzadu. Zwykle w silniku znajduje sie 1–4 walków rozrzadu, w zaleznosci od konfiguracji. Walki rozrzadu moga wygladac na proste, ale sa bardzo wazne dla funkcjonowania samochodu. Zadaniem walka rozrzadu jest otwieranie i zamykanie zaworów we wlasciwym czasie. Silnik nie bedzie dzialal, jesli ten proces nie zostanie wykonany. Zawory musza byc ze soba zsynchronizowane. Jesli spojrzysz na walek rozrzadu, male platy na walku rozrzadu moga wygladac na niewlasciwie umieszczone, ale tak nie jest. Platy zostaly starannie umieszczone i sa starannie zaprojektowane, aby spelnialy swoja funkcje.